بررسی ماهیت آثار سینمایی

نویسندگان

سعید حبیبا

دانشگاه تهران

چکیده

یکی از مه مترین و اثرگذارترین اموال فکری نوین در حوزه مالکیت ادبی و هنری، آثار سینمایی هستند که در عین تجمیع مجموع های از خلاقی تها، مخلوطی از سرمای ههای فکری و مالی م یباشند. این دسته از اموال فکری، به علت نیاز به سرمایه مالی و وقت فراوان و همچنین وجود افراد و ابداعات متعدد در فرایند تولید، وجه های متمایز از سایر آثار فکری دارند و لذا به این جهت باید جداگانه مورد تحلیل واقع شوند. در این مقاله، ضمن بررسی مفهوم این دسته آثار، ماهیت آنها از حیث قالب شکلی و نوع حمایت از آنها مورد بررسی قرار خواهد گرفت abstract one of the most important and significant novel intellectual properties in the literary and artistic field are cinematographic works which are a mixture of intellectual and financial assets. this bundle of intellectual properties has a different aspect in comparison to other intellectual properties since they require a great deal of time and cost and many people participate in the process of their production. that is why such works ought to be investigated properly. in this article, at first the concept of these properties, and then their entity with regard to their protective form have been investigated. cinematic works, joint works, collective works, producers, national law.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

حقوق مالکیت فکری آثار سینمایی

Cinema in classification of arts, is known as seventh art that includes collection of other arts like literature, music and performance. Cinematographic work is a collective work and needs cooperation of a lot of experts. As a number of people play role in making a film, finally who owened economical and moral rights of film and indeed intellectual property rights of cinematographic work? In th...

متن کامل

بررسی تطبیقی چالش‌های حقوقی حمایت از آثار سینمایی

«اثر سینمایی» ازجمله موارد مهم در فهرست آثار قابل حمایت در حقوق مالکیت فکری بوده و از مقررات حمایتی آن بهره‌مند است. بررسی سیر تاریخی پیدایش و حمایت حقوقی از این دسته آثار، بیانگر آن است که شناسایی اثر سینمایی به‌عنوان اثری مجزا و مستقل، بر خلاف سایر آثار قابل حمایت، با موانعی روبرو بوده که عمده‌ترین آنها عبارت‌اند از: تعیین موضوع حمایت و تعیین پدیدآورندۀ اثر سینمایی. این مقاله، تلاش می</em...

متن کامل

بررسی تحول بازنمایی جنگ در آثار سینمایی دفاع مقدس (با تأکید بر آثار رسول ملاقلی‌پور)

مقدمه و هدف پژوهش: رسانه­ها و وسایل ارتباطات جمعی در این عصر به‌صورت اشکال نوینی، توسعه­یافته و بسیاری از تحولات جامعه بشری را تحت­الشعاع قرار داده­اند. با توجه گسترش و تأثیرگذاری رسانه­ها، این پژوهش با تکیه بر صنعت سینما به‌ویژه سینمای دفاع مقدس تلاش کرد تحول بازنمایی جنگ در سینمای دفاع مقدس با تأکید بر آثار رسول ملاقلی‌پور با بهره­مندی از نظریه بازنمایی و دیدگاه‌های استوارت هال، چگونگی بازنما...

متن کامل

حقوق مالکیت فکری آثار سینمایی

سینما در رده بندی هنرها، به عنوان هنر هفتم شناخته می شود که مجموعه ای از هنرهای دیگر مانند ادبیات، موسیقی و اجرا را دربر می گیرد. اثر سینمایی کاری مشترک است که نیاز به همکاری افراد متخصص بی شماری دارد. با توجه به این که افراد متعددی در ساخت یک فیلم نقش دارند، باید دید نهایتاً حقوق مادی و معنوی فیلم و در حقیقت حقوق مالکیت فکری اثر سینمایی به چه کس یا کسانی تعلق می گیرد؟ در این مقاله به بررسی نقش ...

متن کامل

بررسی تطبیقی چالش های حقوقی حمایت از آثار سینمایی

«اثر سینمایی» ازجمله موارد مهم در فهرست آثار قابل حمایت در حقوق مالکیت فکری بوده و از مقررات حمایتی آن بهره­مند است. بررسی سیر تاریخی پیدایش و حمایت حقوقی از این دسته آثار، بیانگر آن است که شناسایی اثر سینمایی به عنوان اثری مجزا و مستقل، بر خلاف سایر آثار قابل حمایت، با موانعی روبرو بوده که عمده ترین آنها عبارت اند از: تعیین موضوع حمایت و تعیین پدیدآورندۀ اثر سینمایی. این مقاله، تلاش میکند تا ب...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
تحقیقات حقوقی

جلد ۲۰۱۶، شماره ۷۲، صفحات ۰-۰

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023